Koncert z cyklu „Pałacowe spotkania z muzyką” poprzedzi otwarcie wystawy w Galerii Sztuki Współczesnej „Oranżeria”

Nadrzędna kategoria: Wiadomości Naukowe
Koncert z cyklu „Pałacowe spotkania z muzyką” poprzedzi otwarcie wystawy w Galerii Sztuki Współczesnej „Oranżeria”

Zanim zwiedzający będą mogli cieszyć się z nowej wystawy w Galerii Sztuki Współczesnej „Oranżeria” organizatorzy wydarzenia zapraszają na koncert pt. "Miłość w dawnej Europie", który odbędzie się 17 stycznia 2016 r. o godz. 13.00 w Pałacu w Jabłonnie (ul. Modlińska 105).

"Początki madrygału sięgają XIV wieku a jego kolebką są Włochy. Jest to wielogłosowa forma wokalna o tematyce świeckiej, często miłosnej. Rozkwit madrygału nastąpił pod koniec XV oraz w XVI wieku. Forma ta stała się popularna także w innych krajach – Hiszpanii, Anglii, Francji (tam pod nazwą „chanson”), Niderlandach, Niemczech oraz w Polsce. Kompozytorzy w swojej twórczości wykorzystywali teksty największych poetów starożytności, m.in. Wergiliusza, Horacego, Dantego oraz twórców im współczesnych np. Boccaccia czy Petrarki. W wieku XVII madrygał przybrał bardziej skomplikowaną formę, stając się utworem wokalno-instrumentalnym a w czasach późniejszych dał początek nowym gatunkom muzycznym takim jak kantata, oratorium, opera".
Magdalena Rostworowska

Program:

John Dowland - Fine knacks for ladies
Thomas Morley - April is in my mistress’ face
John Bennett - Weep o mine eyes
John Dowland - Come again
John Farmer Fair - Phyllis I saw
Baldassare Donato - Chi la gagliarda
Jacob Arcadelt - Il bianco e dolce cigno
Luca Marenzio - Piango, che amor
Orlando di Lasso - Matona mia cara
Luca Marenzio - Ahi dispietata morte
Jacob Arcadelt - Margot, labourez les vignes
Pierre Passereau - Il est bel et bon
Jehan Tabourot - Belle qui tiens ma vie
Pierre Certon - La, la, la, je ne l’ose dire
Clément Janequin - Le chant des oiseaux

Wykonawcy:

Kwartet Wokalny Tempus
Marta Czarkowska – sopran
Robert Lawaty – kontratenor
Andrzej Borzym jr – tenor, kierownik artystyczny
Leszek Kubiak – baryton

Kierownictwo artystyczne cyklu – prof. Andrzej Zieliński

Kwartet Wokalny TEMPUS

Kwartet Wokalny TEMPUS powstał w 2009 roku. Tworzy go czworo muzyków skoncentrowanych na stylowym wykonawstwie muzyki dawnej, a zwłaszcza renesansowej. Prowadzi bardzo intensywną działalność koncertową, śpiewając zarówno w kraju jak i za granicą. Zespół współpracował m.in. z zespołem Il Giardino d’Amore, Sabionetta, Il Tempo, Dekameron, Bornus Consort, Aulos, czy Dirkiem Snellingsem - belgijskim solistą (Collegium Vocale Ghent, Capilla Flamenca). W październiku 2010 r. zdobył złoty dyplom na Ogólnopolskim Konkursie Muzyki Liturgicznej Ars Liturgica w Gnieźnie. W lipcu 2011 Tempus wspólnie z zespołem Il Tempo oraz Dirkiem Snellingsem dał koncert transmitowany przez Europejską Unię Nadawców (EBU) do wielu krajów Europy. W programie znalazła się rekonstrukcja mszy z epoki Wazów. Program był również wykonywany podczas festiwalu muzyki dawnej w Starym Sączu. W listopadzie 2011 zrealizował wspólnie z białostockim zespołem instrumentów dawnych Aulos znakomicie przyjęty przez publiczność projekt z repertuarem średniowiecznych Cantigas de Santa Maria (Hiszpania, XII w.) we własnych opracowaniach na podstawie facsimile autografów. W kwietniu 2012 dał cykl koncertów wielkopostnych Officium wspólnie z kwartetem kontrabasowym The New Art Ensemble oraz saksofonistą Grzechem Piotrowskim. W 2012 roku Tempus wziął udział w Projekcie Chorał Sarmacki, gdzie wspólnie z zespołem Bornus Consort wykonywał utwory Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego wzbogacone chorałem gregoriańskim wykonywanym z ksiąg piotrkowskich. W roku 2013 projekt był kontynuowany zarówno poprzez eksploatację niniejszego programu, jak i stworzenie nowego programu, opartego na Requiem Damiana Stachowicza, natomiast w 2014 powstał program bożonarodzeniowy, z Missa pro nativitate Domini Marcina Mielczewskiego. Obecnie we wciąż poszerzającym się repertuarze zespołu są zarówno madrygały, chansons czy wielogłosowe pieśni staropolskie, jak również szereg programów sakralnych (m.in. wspomniane Cantigas de Santa Maria, polskie pieśni wielkopostne, wszystkie zachowane kompozycje Wacława z Szamotuł, renesansowe i wczesnobarokowe motety, utwory adwentowe, renesansowe i barokowe cykle mszalne oraz kolędy). Jako jedyny zespół w Polsce Tempus wykonuje pełen cykl 18 Tenebrae Responsories – responsoriów wielkopostnych Tomasa Luisa de Victorii, z którym dał kilkanaście koncertów w Polsce. Mimo, iż trzon Tempusa stanowią cztery osoby, Zespół często zaprasza do współpracy zaprzyjaźnionych artystów powiększając swój skład nawet do 15 wykonawców. Kierownikiem artystycznym zespołu od początku jego istnienia jest Andrzej Borzym jr – dyrygent, kompozytor i aranżer; absolwent Uniwersytetu Muzycznego F. Chopina w Warszawie.

Jerzy Edward Szymczewski „JESZ”

    Dyplom ASP Warszawa – pracownia prof. Jana Cybisa oraz Studia w Katedrze Konserwacji Zabytków w latach 1967-70.
    W latach 1976-77 Studium Podyplomowe Wiedzy na Wydziale Konserwacji Zabytków na Uniwersytecie im. M. Kopernika w Toruniu.
    Od 1969 r. praca w Pracowni Konserwacji Zabytków Oddział Warszawa – Pracownia Konserwacji Malarstwa.
    W 1967 wstąpiłem do ZPAP Oddział Warszawa Sekcja Malarstwa, a następnie Sekcja Konserwacji Zabytków.
    W pracowni Konserwacji Malarstwa PKZ jako Główny Konserwator pracowałem przy rekonstrukcji i konserwacji malowideł ściennych w Zamku Ostrogskich, Pałacu w Nieborowie, Ambasadzie Polskiej w Paryżu, Gabinecie Konferencyjnym w Zamku Królewskim w Warszawie, konserwacji sgrafitt i malowideł na elewacjach Kamieniczek na Starym Mieście w Warszawie, kamienicy z malarstwem Z. Stryjeńskiej, „Pod Fortuną”, „Myśliwska”, „Kołłątaja”, kamienicy „Poczty”, kamienicy na Zapiecku, na Piwnej i Świętojańskiej.
    Konserwacja malowideł na plafonie w Zamku w Bruhl w Niemczech i klasztorze Karmelickim we Frankfurcie n/ Menem oraz w Levocy na Słowacji, w Ośrodku Kultury Polskiej w Sztokholmie.
    Konserwacja obrazów z Muzeum Okręgowego w Gorzowie.
    Konserwacja obrazu św. Rocha - W. Gersona, św. Andrzeja - Wilmana, „Męczeństwo Św. Wojciecha” J. Ajdukiewicza, konserwacja rzeźby polichromowanej „Bóg Ojciec” w kościele p.w.św. Katarzyny w Warszawie, konserwacja sgrafitta na ul. Mostowej - Stare Miasto.
    Konserwacja wszystkich obiektów ruchomych i stałych w kościele p.w.św. Elżbiety w Powsinie.
    Konserwacja dwóch malowideł /panoplia/ na głównej klatce schodowej w Pałacu Prezydenckim na Krakowskim Przedmieściu w Warszawie.
    Konserwacja rzeźb z prezbiterium w Katedrze Warszawsko - Praskiej oraz konserwacja obrazów z tej Katedry.
    Konserwacja obrazu Dominiko Brandiego – scena pasterska z Pałacu w Jabłonnie.

Wystawy:

VII Debiut Absolwentów ASP - Stara Kordegarda,
Wystawa indywidualna w Galerii Żoliborskiej ZPAP,
Galeria „ADI ART” w Łodzi,
Dom Kultury w Narewce,
Galeria Pracownia 8+ w Warszawie.

Kontakt:

Dom Zjazdów i Konferencji PAN Pałac w Jabłonnie
ul. Modlińska 105, Jabłonna k. Warszawy
tel./fax: (22) 774 48 62 lub (22) 782 44 33
www.palacjablonna.pl