Polscy finaliści I edycji Konkursu Arktycznego

Nadrzędna kategoria: Wiadomości Naukowe

Eksperymenty fizyczne zaraz po zakończeniu roku szkolnego? Zorza polarna i morsy w czerwcowym upale? Dla finalistów I edycji Konkursu Arktycznego w ramach projektu EDU-ARCTIC to idealny początek wakacji. Pięć drużyn z Polski udowodniło już, że złapało arktycznego bakcyla.

Trzy uczennice i dwóch uczniów z Kartuz, Ostródy, Lęborka i Warszawy znalazło się w gronie najlepszych europejskich zespołów, które przygotowały projekty badawcze i innowacyjne, związane z Arktyką.

Bardzo trudno było wybrać zwycięzców, a poziom prac był tak wysoki, że Instytut Geofizyki PAN, lider projektu „EDU-ARCTIC” postanowił nagrodzić nie tylko pierwszą „szóstkę”, która już w sierpniu odwiedzi stacje badawcze na Islandii i Wyspach Owczych. „Warto podtrzymać to zainteresowanie i wykorzystać ich zapał. Zależało nam na tym, żeby docenić ogromny wysiłek uczniów i wsparcie nauczycieli. Zaszli naprawdę bardzo daleko. Stąd pomysł zorganizowania wycieczki naukowej, wykorzystującej infrastrukturę, jaką dysponuje Instytut” – podkreśliła dr Agata Goździk, kierownik projektu.

26 i 27 czerwca Instytut Geofizyki PAN miał przyjemność gościć polskich finalistów Konkursu Arktycznego. Maria, Beata, Wiktoria, Michał i Mateusz wraz z opiekunami odwiedzili Instytut, podczas wykładów dowiedzieli się, jakie badania prowadzone są w Polskiej Stacji Polarnej Hornsund,  czy promieniowanie UV jest zawsze groźne, a także co kryją tajemnicze wnętrza lodowców. W Obserwatorium Geofizycznym w Świdrze badali właściwości elektryczne atmosfery, a także obejrzeli wystawę polarną – m.in. sprzęt pomiarowy, ale też przedmioty codziennego użytku na stacji.

Mieli też okazję poczuć się jak prawdziwi badacze w terenie – wykonali profil morfologiczny doliny, pomiary prędkości prądu w rzece. Z kolei w Centralnym Obserwatorium Geofizycznym w Belsku zgłębiali tajemnice pola magnetycznego Ziemi i energii słonecznej, a nawet udało im się wytworzyć własną mini-zorzę polarną w jarzeniówce.

Każdy z młodych – przyszłych naukowców to indywidualność, a ich projekty to prawdziwa inspiracja. Najmłodsze uczestniczki –  13–letnie Wiktoria i Beata – chcą zadbać o uczestników wypraw polarnych, prowadzących badania na stacjach takich jak Polska Stacja Polarna Hornsund – dlatego ich projekty dotyczyły upraw warzyw z wykorzystaniem oświetlenia LED, a także sprytnych sposobów ułatwienia im życia codziennego w surowych, nieco spartańskich warunkach stacji.

Maria to już prawdziwy podróżnik – ma za sobą wyprawę śladami słynnego Shackletona, wybiera się na Hornsund, a w swoim projekcie zajmowała się zmianami warunków pogodowych na północy, związanymi z zanikiem lodu morskiego.

Przygoda z nauką nie kończy się wraz z konkursem – Mateusz nadal chce wykonać pomiary lodowca metodami geodezyjnymi, a Michał już teraz myśli o studiach związanych z projektem, do którego zainspirował go EDU-ARCTIC: aeroponicznymi uprawami roślin i już nawiązał współpracę z naukowcami z Poznania.

MAGNETISM

solarenergy