Polacy podzielą się innowacyjnymi pomysłami edukacyjnymi ze szkołami w całej Europie rusza projekt EDU-ARCTIC

Polski pomysł na innowacyjne nauczanie przedmiotów przyrodniczych będzie wdrażany w szkołach w całej Europie. Właśnie wystartował europejski projekt EDU-ARCTIC, którego koordynatorem i pomysłodawcą jest Instytut Geofizyki Polskiej Akademii Nauk. Instytut przez ponad 4 lata prowadził innowacyjny projekt EDUSCIENCE, z którego skorzystało łącznie ponad 3500 szkół w całej Polsce. To właśnie pomysły sprawdzone w EDUSCIENCE pozwoliły Polakom stworzyć dobre konsorcjum i przygotować wspólnie wniosek projektowy, który spodobał się ekspertom Komisji Europejskiej. A konkurencja była ogromna.

W konkursie organizowanym przez Komisję Europejską w ramach programu Horyzont 2020 złożono 205 aplikacji. Większość z nich była naprawdę świetna, ale tylko pięć mogło uzyskać finansowanie – poinformowała podczas pierwszego spotkania konsorcjum przedstawicielka Komisji Europejskiej dr Maria Korda, opiekun projektu. Przez ostatnie 10 lat w konkursach ogłaszanych dla tematu „Nauka dla społeczeństwa i z udziałem społeczeństwa” Polska nie koordynowała żadnego projektu. W tym roku Polacy świętują dwukrotny sukces. Oprócz Instytutu Geofizyki PAN koordynatorem innego edukacyjnego projektu będzie Politechnika Warszawska.

Projekt „Edu-Arctic – Innovative educational program attracting young people to natural sciences and polar research” finansowany jest w ramach programu Horyzont 2020, który wspiera rozwój nauki w Europie. Jest realizowany w konsorcjum 6 instytucji z 5 krajów. Partnerami Instytutu Geofizyki PAN w projekcie EDU-ARCTIC są: American Systems sp. z o.o. (Polska), Norwegian Institute of Bioeconomy (Norwegia), Faroe Islands Nature Investigation (Wyspy Owcze), Université de Versailles Saint-Quentin-en-Yvelines (Francja) oraz Arctic Portal (Islandia). Budżet projektu wyniesie ok. 1,8 mln EUR.

Projekt adresowany jest do młodzieży w wieku 13-20 lat oraz ich nauczycieli. Jego celem jest stworzenie i wdrożenie innowacyjnego sposobu nauczania przedmiotów przyrodniczych w Europie. Program będzie wykorzystywał bazy polarne w Arktyce i prowadzone w nich badania naukowe i obserwacje. Uczniowie będą mieli okazję poznać pracę naukowców i specyfikę obszarów polarnych dzięki udziałowi w transmisjach z Arktyki, a nawet wyjazdom na polarne wyprawy. Arktyka jest miejscem niezwykłym, badania polarne są niesamowicie interesujące – przekonuje dr Agata Goździk, kierownik projektu. Jesteśmy przekonani, że dużo łatwiej zainteresować uczniów badaniami prowadzonymi w Arktyce, niż samą nauką jako taką. Niedawno prowadziliśmy lekcje online z Polskiej Stacji Antarktycznej.

Zainteresowanie tymi lekcjami przeszło nasze oczekiwania. W niektórych transmisjach brało udział jednocześnie ponad 200 szkół. To pokazuje, że zainteresowanie szkół nietypowymi lekcjami jest ogromne. Liczymy na to, że w Europie nasz pomysł również się spodoba.
EDU-ARCTIC zapewni specjalny program, który pozwoli na uatrakcyjnienie nauczania przedmiotów przyrodniczych w europejskich szkołach. Udostępnione zostaną innowacyjne narzędzia online umożliwiające wykorzystanie tematyki badań polarnych w edukacji w całej Europie. Bezpośredni kontakt uczniów z naukowcami poprzez transmisje on-line, udział w konkursach, w których nagrodą będzie udział w wyprawie polarnej oraz monitoring przyrodniczy mają pomóc rozwinąć u młodych ludzi pasję i zachęcić do podjęcia kariery naukowej w dziedzinie nauk matematyczno-przyrodniczych.

Projekt rozpoczął się 1 maja i potrwa 3 lata. Od początku 2017 roku będą mogły do niego przystąpić szkoły gimnazjalne i ponadgimnazjalne. Wszystkie zajęcia będą bezpłatne.