Ponad 11 tys. naukowców apeluje o natychmiastowe działania ws. klimatu

„Deklarujemy jasno i jednoznacznie, że planeta Ziemia stoi w obliczu zagrożenia klimatycznego. Aby zapewnić zrównoważoną przyszłość, musimy zmienić sposób życia”. To fragment raportu opublikowanego w czasopiśmie „BioScience”, który poparło już ponad 11 tys. naukowców z całego świata.

Zielona planeta w dłoniach symbolizująca ochronę klimatu

„Naukowcy są moralnie zobligowani do ostrzegania ludzkości przed zagrożeniami niosącymi katastrofalne następstwa oraz do mówienia, jak jest naprawdę” – podkreślają autorzy raportu i wzywają do podjęcia zdecydowanych działań na rzecz klimatu. Pod apelem podpisało się ponad 11 tys. uczonych z  ponad 150 krajów.

Diagnoza naukowców

Publikację „World Scientists’ Warning of a Climate Emergency” w czasopiśmie „BioScience” przygotowali eksperci w dziedzinie ekosystemów i globalnego rozwoju: William J. Ripple i Christopher Wolf z Oregon State University (USA), Thomas M. Newsome z University of Sydney (Australia), Phoebe Barnard z University of Cape Town (RPA) i William R. Moomaw z Tufts University (USA).

Autorzy przyjrzeli się danym z ostatnich 40 lat. Chodzi m.in. o emisje gazów cieplarnianych, wielkość populacji, stopień i tempo wylesiania, zużycie energii, temperaturę powierzchni Ziemi oraz stan lodu polarnego. Raport podsumowuje trendy obserwowane przez badaczy i nie pozostawia złudzeń: działać na rzecz klimatu trzeba tu i teraz – inaczej czeka nas katastrofa.

Naukowcy wskazują 6 kroków, które trzeba pilnie podjąć w skali całego globu. Są to:

1. rezygnacja z paliw kopalnych i przejście na odnawialne źródła energii,
  2. redukcja zanieczyszczania atmosfery,
  3. ochrona i odbudowa ekosystemów,
  4. redukcja spożycia mięsa,
  5. zmiana myślenia o gospodarce (dobro i zdrowie ludzi ważniejsze od napędzania wzrostu PKB),
  6. ustabilizowanie przyrostu populacji.

Zobacz wideo: World scientists declare climate emergency

Działać muszą nie tylko rządy i przedstawiciele biznesu. Każdy z nas może pomóc planecie swoimi codziennymi wyborami, np. oszczędzając wodę i energię, jedząc mniej mięsa, czy wybierając transport publiczny.

Źródło informacji: BioScience