Chaos przestrzenny w Polsce kosztuje ponad 80 mld zł rocznie
-
Nadrzędna kategoria: Wiadomości Naukowe
Brak planów miejscowych – to jedno ze źródeł kryzysu. Połowa inwestycji w naszym kraju jest lokalizowana na podstawie tzw. wuzetek, czyli administracyjnych decyzji o warunkach zabudowy. Jak zapanować nad tym chaosem? Prezentujemy rekomendacje Komitetu Przestrzennego Zagospodarowania Kraju przy Prezydium PAN.
Kryzys polskiej przestrzeni
Jednym z największych problemów naszego państwa jest narastający kryzys gospodarki przestrzennej. Generuje on olbrzymie straty społeczne, gospodarcze i przyrodnicze. Według badań Komitetu Przestrzennego Zagospodarowania Kraju przy Prezydium PAN (KPZK PAN) udokumentowane, roczne koszty chaosu przestrzennego, jakie ponosi polska gospodarka i społeczeństwo, są szacowane powyżej 80 mld zł. Rzeczywiste straty są jeszcze wyższe, bowiem nie monitorujemy wszystkich procesów i skutków wadliwej polityki przestrzennej.
Głównym źródłem kryzysu jest błędna polityka przestrzenna władz publicznych, w tym zwłaszcza państwa (władzy ustawodawczej i wykonawczej, tj. kolejnych parlamentów i rządów), ale niestety także bardzo wielu samorządów.
Chaos przez wuzetki
Brak racjonalnej polityki przestrzennej i wadliwe prawo powodują, że połowa inwestycji w Polsce jest lokalizowana na podstawie decyzji administracyjnych, tj. decyzji o warunkach zabudowy (tzw. wuzetek). Procesy urbanizacyjne są nieskoordynowane i chaotyczne, a tereny rozwojowe wielu miast i gmin są pozbawione miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego (planów miejscowych).
Wiele z tych dokumentów, których liczba w 2018 r. przekroczyła 53 tys., zostało opracowanych dla bardzo małych powierzchni, często pojedynczych działek, ignorując potrzebę racjonalnego i spójnego zagospodarowania całego otoczenia. W efekcie zmiany zagospodarowania terenu i lokalizacje inwestycji często „reguluje” wolnorynkowa gospodarka nieruchomości w patologicznym otoczeniu prawnym. Sytuację pogarsza słaba ochrona interesu publicznego. Niedookreślony i niechroniony prawnie ma on często w praktyce rangę niższą, niż interes prywatny.
Co można zrobić
Przełamanie kryzysu wymaga zasadniczej, systemowej reformy gospodarki przestrzennej, głównie planowania rozwoju oraz planowania przestrzennego i regionalnego, finansów i prawa budowlanego, a także zmiany kilkudziesięciu aktów prawnych, zwłaszcza ustaw.
W „Studiach nad chaosem przestrzennym” KPZK PAN (2018) wykazano, że przywrócenie stanu prawnego użytkowanych terenów i likwidacja nadmiaru terenów budowlanych będą się łączyły z odszkodowaniami rzędu 135-350 mld zł. Biorąc jednak pod uwagę wielkość strat, które przynosi chaos, jest to opłacalny wydatek. Reforma gospodarki przestrzennej jest nieunikniona, bowiem żadne państwo w XXI w. nie może tolerować w nieskończoność kosztów chaosu urbanizacyjnego i olbrzymich strat, które on wywołuje. Redaktorzy raportu KPZK PAN rekomendują wprowadzenie następujących zasad zarządzania przestrzenią.
- Idee liberalizmu powinny być w polityce przestrzennej ograniczone, bowiem tezy o korzyściach, które przynosi „wolność zabudowy”, a kontrola planistyczna utrudnia inwestowanie, są nieprawdziwe.
- Konieczna jest budowa wielopodmiotowego oraz zintegrowanego modelu planowania i zarządzania rozwojem przez wszystkie aktualnie obowiązujące poziomy terytorialnej organizacji państwa – rządowy, wojewódzki, powiatowy i gminny.
- Systemowej reformy ekonomicznej i prawnej wymaga rynek nieruchomości. Jest to pole konfliktów i dlatego polityka przestrzenna władz publicznych oraz planowanie powinny godzić ekonomiczne wymogi sektora publicznego, interesy właścicieli nieruchomości, dobro publiczne oraz interesy inwestorów i deweloperów.
- Kluczowym obszarem reformy powinno być planowanie przestrzenne na poziomie gminy. Konieczne jest zwiększenie kompetencji i wzmocnienie statusu władz samorządowych, z jednoczesną większą kontrolą wewnętrzną (mieszkańców) i zewnętrzną. Konieczne jest zapewnienie rzeczywistego udziału społeczeństwa w decyzjach określających rozwój przestrzenny.
- Konieczne jest wzmocnienie instytucji publicznych odpowiedzialnych za formułowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na wszystkich poziomach zarządzania, ponieważ najlepsze nawet prawo nie zapewnia ładu przestrzennego. Konieczna jest kompetentna i sprawna administracja rządowa i samorządowa – na wzór Europy, gdzie jest to zadanie korpusu cywilnego.
- Konieczne jest uspójnienie linii orzecznictwa sądów administracyjnych z celami aktów prawnych. Jest to zadanie dla prawników, należy jednak zapewnić udział w procedurach sądowych rzeczoznawców i biegłych, jeśli przedmiot orzeczenia wymaga wiedzy zawodowej.
Niezbędnym warunkiem skutecznego planowania przestrzennego jest rzetelna, wiarygodna wiedza o zachodzących zjawiskach i procesach. Dlatego konieczne jest wzmocnienie monitoringu i rozbudowa bazy informacyjnej.
Główne zasady nowoczesnego planowania przestrzennego powinny bazować na następujących rozwiązaniach.
- Przyjęcie jednoznacznej zasady, że każdy użytkownik (właściciel fragmentu przestrzeni) ma uregulowane warunki korzystania z tej przestrzeni przez plan miejscowy oraz inne regulacje prawne.
- Celowe jest wprowadzenie ogólnych planów przeznaczenia terenów bilansujących potrzeby ekspansji urbanistycznej w skali miast i większych obszarów funkcjonalnych oraz w skali wojewódzkiej w powiązaniu z systemem planowania gmin. Potrzebne jest powiązanie planów wojewódzkich z planem krajowym poprzez system wiążących ustaleń dla ochrony interesów publicznych z prawem powszechnie lub terytorialnie obowiązującym (skala przyrostu nowych terenów budowlanych w gminach winna podlegać kontroli).
- Zmiana formy użytkowania terenów powinna odbywać się na podstawie ogólnego planu przeznaczenia terenów, uchwalanego przez radę gminy.
- Konieczne jest wprowadzenie mechanizmów fiskalnych, racjonalizujących gospodarkę przestrzenną, w tym prowadzących do rozsądnej koncentracji użytkowania, a nie rozpraszania osadnictwa. Są to zwłaszcza:
• opłata od przyrostu wartości nieruchomości i podatku od wartości nieruchomości,
• zwiększony podatek od niezabudowanych terenów budowlanych,
• obowiązkowa parcelacja i reparcelacja (scalenia gruntów) terenów nowej zabudowy.
Autorzy: Adam Kowalewski, Tadeusz Markowski, Przemysław Śleszyński / Komitet Przestrzennego Zagospodarowania Kraju przy Prezydium PAN