Zespół ds. COVID-19
Skład zespołu:
Interdyscyplinarny zespół doradczy ds. COVID-19 powołano w PAN 30 czerwca 2020 r. Przewodniczącym grupy jest prezes PAN prof. Jerzy Duszyński, a jego zastępcą – prof. Krzysztof Pyrć (Uniwersytet Jagielloński). Funkcję sekretarza pełni dr Anna Plater-Zyberk (Polska Akademia Nauk). Członkami zespołu są ponadto:
- dr Aneta Afelt (Uniwersytet Warszawski),
- prof. Małgorzata Kossowska (Uniwersytet Jagielloński),
- prof. Radosław Owczuk (Gdański Uniwersytet Medyczny),
- dr hab. Anna Ochab-Marcinek (Instytut Chemii Fizycznej PAN),
- dr Wojciech Paczos (Instytut Nauk Ekonomicznych PAN, Cardiff University),
- dr hab. Magdalena Rosińska (Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego PZH – Państwowy Instytut Badawczy),
- prof. Andrzej Rychard (Instytut Filozofii i Socjologii PAN),
- dr hab. Tomasz Smiatacz (Gdański Uniwersytet Medyczny).
Stanowiska i publikacje:
Stanowisko 32: Co robić, żeby w roku 2022 nie było kolejnej tragicznej jesieni?
Stanowisko 31: Czy to znamienne, że koniec pandemii w Polsce ogłoszono w prima aprilis?
Stanowisko 30: Jesteśmy teraz razem
Stanowisko 29: Niski poziom zaszczepienia społeczeństwa w Polsce szkodzi gospodarce
Stanowisko 28: Omikron atakuje – ratujmy siebie i państwo
Stanowisko 27: Omikron zagraża każdemu z nas
Stanowisko 26: Pandemia – jak radzą sobie najlepsi?
Stanowisko 25: Omicron – nowy wariant wirusa SARS-CoV-2
Stanowisko 24: Apel zespołu ds. COVID-19 przy prezesie PAN o przyjmowanie dawki przypominającej szczepionki
Stanowisko 23: COVID-19 a granice
Stanowisko 22: Trzecia dawka – do trzech razy sztuka?
Stanowisko 21: Aby walka z pandemią była efektywna, potrzebny jest szerszy dostęp do danych
Stanowisko 20: Apel o pilne i konsekwentne wdrożenie w szkołach procedur WMT – wietrzenie, maseczki, testowanie
Stanowisko 19: Głos w sprawie obowiązku szczepień przeciwko SARS-CoV-2
Stanowisko 18: Komunikacja publiczna w czasie pandemii – przejrzystość i odpowiedzialność
Stanowisko 17: Apel w sprawie zbliżającego się roku szkolnego 2021/2022
Stanowisko 16: Pomiędzy falami – uspokojenie sytuacji nie powinno uśpić naszej czujności
Stanowisko 15: Wpływ pandemii na wybrane grupy mniejszościowe w Polsce
Stanowisko 14: Moralność szczepień. O szczepionkach wektorowych
Stanowisko 13: Lekcje z pandemii: wzmocnijmy służbę zdrowia, zainwestujmy w naukę i edukację, budujmy zaufanie
Stanowisko 12: Nowa normalność – nie będzie szybkiego powrotu do świata sprzed pandemii
Stanowisko 11: Zrozumieć szczepionkę – perspektywa indywidualna
Stanowisko 10: Konsekwencje pandemii COVID-19 dla zdrowia psychicznego i edukacji dzieci i młodzieży
Stanowisko 9: Scenariusze na 2021 rok oraz komentarz do stanowiska
Stanowisko 7: Szczepienie jest jedynym racjonalnym wyborem, dzięki któremu będziemy mogli szybciej wyjść z pandemii
Stanowisko 6: Jak w walce z epidemią COVID-19 unikać ciągłego „rozpoznawania bojem”, czyli o potrzebie nowej strategii testowania
Stanowisko 4: O złudnej nadziei, że szybkie osiągnięcie odporności zbiorowiskowej jest atrakcyjnym celem
Stanowisko 3: Larum w obliczu kryzysu COVID-19
Stanowisko 2: Koronawirus a szkoły: eksperci PAN apelują o noszenie maseczek
Stanowisko 1: Negowanie pandemii jest nieetyczne i niegodziwe
Kroniki pandemii lata 2020-2021
Zrozumieć COVID-19. Opracowanie zespołu ds. COVID-19 przy Prezesie PAN